Finance Director Online start-up/scale-up

Introductie

De rol van Finance Director is gericht op het inrichten/opzetten, structureren en financieel aansturen van alle Online business. Internationale context, stevig commitment vanuit moederonderneming/ aandeelhouder. Management Team is zich aan het vormen. Strategische rol, ook hands-on betrokkenheid. Business partnering. De Finance Director rapporteert aan de CEO van Online en aan de Group Finance Director. Het opzetten/ aannemen van een sterk finance team is een belangrijk element van de rol. Binnen het team is al een financial controller aangenomen.

Verantwoordelijkheden:

  • Het leveren van een actieve bijdrage aan de strategische doelen van Online;
  • Het inrichten van (financiële) organisatie met operational excellence als doel;
  • Business partnering. Inrichten van kpi’s, management reporting, ondersteunen van lijn managers/ marketing;
  • Bewaken van de marketing spend, financiële bedrijfsvoering/ sturing, control en projecten;
  • Opstellen van (management) rapportages en analyses;
  • Optimaal inrichten van processen m.b.t. GDPR in samenwerking met moeder maatschappij;
  • Signaleren, in kaart brengen en terugdringen van risico’s;
  • Cashflow Management, beheren van geldstromen en zorgdragen voor optimaal werkkapitaalmanagement;
  • Eindverantwoordelijk voor financial control & accounting;
  • Optimaliseren/ inrichten van de juridische – en fiscale structuur;
  • Zorgdragen voor allignment van accounting, AO/IC en ICT met de ambities van Online;
  • Optimaliseren/ verbeteren van de financieel-administratieve processen en systemen.

Profiel van de Finance Director:

  • Academische opleiding, bij voorkeur aangevuld met een postdoctorale opleiding (RC/RA);
  • 5-10 jaar werkervaring binnen een dominante B-C online omgeving is een must;
  • Ervaring in een onderneming met een sterke marketing focus is een must;
  • Affiniteit met nieuwe online technologieën rond customer experience;
  • Bereid om internationaal te reizen (20-40%)
  • Natuurlijke “sense of urgency” in deze start-up fase en dit zonder in te boeten op kwaliteit;
  • Zowel strategisch als operationeel sterk;
  • Ondernemend. Analytisch sterk, iemand die het overzicht bewaart, prioriteiten stelt en die de diverse projecten naast elkaar in goede banen weet te leiden;
  • Sterke Business Sence. Signalerend, iemand die het leuk vindt om constant de business te evalueren en te challengen, risico’s te signaleren en marge ontwikkelingen in de gaten te houden en erop te acteren;
  • Een sterke people manager die snel een relatie opbouwt met management team, moedermaatschappij, Online, lijn/ business verantwoordelijken;
  • Professioneel naar eigen team, voorspelbaar in gedrag, uitdagend. Constant streven naar kwaliteit van de eigen afdeling/ teamleden;
  • Iemand die niet handelt vanuit een hiërarchie positie, maar vanuit een professionalisme en toegevoegde waarde. Hands-on persoonlijkheid.

Inlichtingen

Rutger Kamphuis